Освіта Запорізького краю - 2016

Метою предметних олімпіад є виявлення, заохочення та розвиток обдарованих школярів. Під час підготовки до олімпіади учні мають можливість оволодіти поглибленими знаннями з улюбленої науки. Важливо розуміти, що олімпіада ―  не спосіб перевірки знань та   умінь учнів, адже велику грає психологічний фактор: не всі діти можуть зосередитись у незнайомих  обставинах, повністю реалізувати свій потенціал. Тому, олімпіада є своєрідним психологічним тренінгом для школярів, які збираються здавати ЗНО з хімії. У той же час переможці повинні усвідомлювати, що їх успіх є поштовхом для подальшого росту.
Розв’язування олімпіадних задач розвиває логічне мислення, кмітливість, винахідливість,  формує уміння застосовувати на практиці набутті знання. Аналіз олімпіадних задач показує, що більшість з них є нестандартними, оригінальними, це призводить до того, що діти не орієнтуються в їх багатоманітності та не можуть розв’язати посильну для них задачу. Наші учні неодноразові переможці ІІ-ІV рівнів  Всеукраїнських олімпіад з хімії. На основі свого досвіду роботи ми рекомендуємо дати учням алгоритми розв’язання базових типів олімпіадних задач, розкрити перед ними механізм логічного та евристичного мислення. Необхідно навчити учнів правильно аналізувати задачі, встановлювати логічні зв’язки між вихідними даними , визначати підходи до розв’язання задач. Досвід роботи з учнями показує, що для успішного виступу на олімпіаді недостатньо мати високий рівень логічного мислення, необхідно ще володіти великим багажем теоретичних знань. Особливу увагу треба звернути на вивчення топоніміки назв хімічних елементів, фізичних та хімічних властивостей простих  та складних речовин, тривіальні назви окремих сполук та мінералів.
Класифікація олімпіадних завдань
Що ж таке  «олімпіадна задача»?. За визначенням О. Жикола, це задача, для розв'язання якої в шкільному курсі хімії не було надано алгорит­му. Учень самостійно  складає  логічний ланцюжок від умови до відповіді на запитання, роблячи певні припущення, коли це потрібно. Принципово нових типів задач у наш час  вже  не з’являється. Тому, орієнтовна схема класифікації задач може мати такий вигляд:
1) інформативні. В умові надається певна нова для учасників інформація, часто пов'язана з повсякденною практикою, тобто «наближена до життя»;
2) контрольні. Розв'язання задачі потребує лише знайомих шко­лярам логічних кроків, ланок, а її складність може полягати в більшій кількості ланок або в незвичному їх поєднанні;
3) узагальнюючи. Умова містить ретельно підібрані вже знай­омі факти і вимагає їх пояснення або узагальнення.
За ходом розв'язування задачі можна орієнтовно розподілити на три групи:
1)лінійні. До правильної відповіді веде лише один логічний ланцюжок, і його ланки можуть бути з'єднані в одному-єдиному порядку, «перескочити» через якусь із них неможливо. Лінійність зовсім не означає відсутності інформативності: відповіддю, яку не можна обійти саме завдяки лінійності, може бути якийсь факт, що суперечить відомим школяру закономірностям (улюблений термін «виняток», хоча справа, скоріше, у надто спрощених для шкільного курсу закономірностях);
2)розгалужені. Логічний ланцюжок має розгалуження, тобто схожий на гілки в кроні дерева. Учасник повинен мотивовано обрати правильний шлях і дослідити кожне з розгалужень, оскільки подібні задачі можуть мати два або й більше правильних розв'язань;

3)нечіткі. Спроба побудувати логічний ланцюжок уже на перших кроках веде до величезної кількості розгалужень. Тут потрібно застосувати обернений підхід: відповідь знаходиться інтуїтивно, а потім перевіряється, чи цілком задовольняє вона умову, і саме до неї проводиться ланцюжок. Процес розв'язання дещо подібний до розгадування японського кросворда або до спроби відновити цілу картину за кількома мазками. Саме в задачах другого типу автор може закласти «оманливий шлях» — можливість побудови дуже правдоподібного логічного ланцюжка, певна ланка якого суперечить умові, з неправильною відповіддю наприкінці. Тому учасник мусить дуже уважно читати умову задачі.
З повним текстом роботи можна ознайомитися за посиланням

Немає коментарів:

Дописати коментар